E-mail: admin@tro.dk

Bibelen er en forunderlig bog. Den kan læses af børn og voksne, lærd og ulærd, og man kommer aldrig til ende med den. Når man synes, at man har læst det hele, springer nye forunderlige hemmeligheder frem som blomster på Arons stav. Man begejstres igen og igen over denne bogs fuldkommenhed. 

Bibelens slægtstavler
Tænk på de mange slægtstavler i Bibelen. Det er de steder, som de fleste af os springer hurtigt hen over. Men selv her kan man blive overrasket. Tag for eksempel Adams slægtstavle i 1. Mosebog kapitel 5. Vidste du, at der her er et skjult Evangelium om Kristus? 

Hvert navn i denne slægtstavle - ja, i hele Bibelen - har en betydning. Mødrene gav deres børn navne i forhold til situationer, oplevelser eller forjættelser fra Gud. Ofte modtog de guddommelig inspiration til navnet. Da Eva fik sin tredje søn, gav hun ham navnet Set, idet dette navn udtrykte hans kald, nemlig at være udvalgt til at gå i den myrdede Abels sted. 

Navnenes betydning:
Da Enok fik en søn, kaldte han ham Metusalem. Navnet er udledt af muth, som betyder "død", og shalac, som betyder "skal bringe". Det ser ud til, at Gud havde åbenbaret Enok den kommende syndflod, og tiden for den. Metusalem var et levende vidnesbyrd for Guds plan. "Hans død skal bringe" syndfloden. 

Ind imellem finder vi kvinder, som i ydmyghed og lydighed til Gud gav deres drengebørn navne, som vi ville skamme os over. Tænk på Rebekka, der gav en af sine sønner navnet Jakob, som betyder bedrager. Det har sikkert været Rebekka meget imod, men det var Guds vilje, for Han ville forvandle Jakob fra en bedrager til en Israel, en Guds fyrste. 

Adams slægtsbog
Således har alle navne en betydning. Det gælder også navnene i Adams slægtsbog frem til Noa. Her er betydningen af hvert enkelt navn: 

Adam: Menneske
Set: Udvalgt  
Enos): Dødelig/elendig
Kenan: Sorg
Mahalal'el: Den velsignede Gud
Jered: Skal komme ned  
Enok: Lærende/overbevisende  
Metusalem: Hans død skal bringe  
Lemek: Den fortvivlede  
Noa: Trøst/hvile  


Den forunderlige hemmelighed
Ser vi på disse 10 slægtled under ét, danner der sig et billede for os, en sætning, som udtrykker Guds forjættelse og Israels håb om en kommende Messias. Hvis vi sætter betydningen af navnene efter hinanden, får vi i følgende sætning: 

Mennesket (er) udvalgt (til sorg, (men) den velsignede Gud komme ned lærende/overbevisende (at) Hans død skal bringe den fortvivlede trøst/hvile 

Her er Evangeliet forkyndt årtusindere før Kristi fødsel. Paulus skriver i brevet til efeserne: 

"Thi før verdensgrund blev lagt, har han (Gud) udvalgt (Kristus) til at være hellige og uden dadel for hans åsyn ". 

Gud lagde vor frelse rede for os allerede i tidernes morgen, og af nåde forkyndte han sin plan århundreder, ja årtusinder forud. Hans Ord har vi i vores Bibel, og sikken en forunderlig bog. Der findes ikke nogen magen til.

"dagens by 25-nov-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Maribo

Maribos våben.pngMaribo en central by og gammel købstad midt på Lolland med 5.923 indbyggere (2014). Den er først og fremmest kendt som Domkirkebyen Maribo med sin majestætiske gamle klosterkirke, Maribo Domkirke, som vartegn. Den kendes også som digterpræsten Kaj Munks fødeby. Byen er en af de få danske købstæder, der ligger inde i landet - uden direkte sejlforbindelser til farvande og have omkring Danmark. Købstaden er omgivet af Maribosøerne, hvor der om sommeren sejler turistbåde rundt til de små øer. Fra byens station er der veteranbaneforbindelse, Museumsbanen Maribo-Bandholm, til den lille havneby Bandholm ved Smålandsfarvandet og til Nakskov og Nykøbing F med Lollandsbanen (Regionstog A/S).

Maribo bærer præg af at være en gammel by uden meget industri. I den sydlige del af centrum findes en række ældre bykvarterer med små gader og stræder. Ved domkirken findes ruiner af Skt. Birgitta Kloster fra 1416, der allerede var i forfald, da Leonora Christina boede her. I dag findes en katolsk kirke i Maria Gade. Skt. Birgitta Kirke er opført til de polske roearbejdere i 1897. Andre ældre bygningsværker er Kapellangården fra 1756 og Maribo Rådhus fra 1856  Torvet.

Maribo Kloster blev oprettet af dronning Margrethe på gården Grimstrup. Maribo by opstod ved klostret. Købstaden Maribos historie hænger derfor uløseligt sammen med Skt. Birgitta Kloster (Maribo Kloster). På det sted hvor Maribo ligger nu, lå i begyndelsen af 1400-tallet en lille landsby Skimminge. En særlig orden inden for den katolske kirke, Birgittinerordenen, udvalgte dette sted til at opføre etkloster, viet til Jomfru Maria. Klosteret, som stod færdigt i 1416, var opdelt i to adskilte fløje - én for munke og én for nonner. De to grupper mødtes i dén klosterkirke, der skulle blive til Maribo Domkirke. Klosterkirken blev opført i årene 1413-1470. Birgittinerordenen søgte nu Paven om tilladelse til at kalde stedet for Maribo, en afledning af "Marie-bo": en "religiøs bolig for den hellige jomfru". Samme år som klosteret stod færdigt, fik det og den omkringliggende bebyggelse købstadsrettigheder af Erik af Pommern, og Paven gav sit samtykke til stednavnet Maribo i 1418. Herfra begynder byens historie. I Maribos byvåben ses Den hellige Birgitta af Vadstena, der grundlagde Birgittinerordenen.

Selv med købstadsrettigheder var det svært for Maribo at udvikle sig til en egentlig handelsby, fordi byen ikke lå ved havet. Men Maribo Kloster voksede i løbet af det 15. århundrede til et af Danmarks fornemste og mest betydningsfulde klostre, ikke mindst fordi mange af dets beboere og økonomiske støtter tilhørte adelen. Birgittinerordenen var også formynder over den nærliggende Østofte Kirke, som Christoffer af Bayern havde skænket Maribo Kloster, og som paven havde bekræftet i 1453. Købstaden Maribo skulle bistå klosteret økonomisk og stille med arbejdsduelige borgere, når bygningsarbejder var påkrævet. Helt frem til Reformationen begunstigede og stadfæstede adskillige konger, paver og kardinaler Maribo Klosters privilegier ved afladsbreve til dem, der skænkede gaver til klosteret. Efterhånden begyndte andre danske klostre at søge om optagelse i ordenen som Sankt Agnete Kloster i Roskilde i 1487. Mange velhavende mænd og kvinder lod sig udnævne til "brødre og søstre udenfor" for at få del i klosterets renommé. Klosteret var i fremgang og selv ikke Reformationen i 1536 mindskede klosterets magtmæssige betydning i sammenligning med andre danske klostre.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
Nogle kristne beder for at bede, mens andre beder for at lære Gud at kende.
Andrew Murray